منتظران ظهور
|خانه|تماس |ورود
  • « امام حسین راز و رمز ماندگاری و سعادت
  • تاسوعا و عاشورای حسینی تسلیت باد »
چرا روز شهادت امام حسین و یارانش را عاشورا نامیده اند
نوشته شده توسط سميه نكوئيان در 8 مهر 1396 in بدون موضوع

در محضر استـادلاجـوردی حفظه الله تعالی

چرا روز شهادت امام حسین (ع) و یاران اش را عاشورا گفته اند

اکثر قریب به اتفاق اهل لغت این تصور را داشته اند که چون عشر وعاشر از یک ریشه اند و واقعه کربلا هم در دهم ماه محرم اتفاق افتاده است پس عاشورا یعنی دهم محرم. و بر همین قیاس تاسوعا را تیز که با تسع و تاسع شباهت ظاهری دارند را روز نهم ماه محرم گفته اند . اما این معنای به دلایل زیر اشتباه است:
1 آیا واژه عاشورا را برای دهم ماه ها دیگر نیز بکار می رود مثلا آیا شنیده شده است که کسی به دهم ماه رجب هم عاشورا گفته باشد؟ یا این مفهوم مختص دهم ماه محرم است؟
2 آیا اگر امام حسین مثلا در یازدهم محرم شهید می شد آنگاه تاسوعا با عاشورا عوض می شد و عاشورا وا‍‍ژه دیگری داشت.
3 آیا اعراب قبل از این واقعه به دهم محرم عاشورا و نهم محرم تاسوعا گفته می شده است. در هیچ منبعی حداقل در مورد تاسوعا چنین چیزی وجود ندارد.
4 در ریاضی اعداد قاعده خود را دارند و هر قاعده ای که بر شمارش اعداد حکم کند بر سلسله اعداد هم حاکم خواهد بود. اعداد بر خلاف کلمات استثنا پذیر نیستند بطور مثال در کلام عرب اعداد این گونه شمارش می شوند: اول ، ثانی ، ثالث ، رابع …… و یا اولا ، ثانیا ، ثالثا ، رابعا و… چنان چه تاسوعا و عاشورا در زمره اعداد باشند باید قاعده پذیر باشند. یعنی باید بتوان بقیه اعداد را هم به همان سیاق تلفظ نمود مثل تاسوعا ، عاشورا ، ثامونا، سابوعا . اما می بینیم که بقیه اعداد از این قاعده پیروی نمی کنند.
لذا نمی توانیم دلیلی داشته باشیم که تاسوعا و عاشورا عدد هستند تا از قاعده شمارش پیروی کنند. و این دو روز هیچ ربطی به اعداد ندارد بلکه معنای دیگری دارند. اما تفسیر و معنای ما از عاشورا و تاسوعا:
عشر به کسر عین و عشرت به معنای معاشرت و مصاحبت است. معاشر به ضم میم یعنی مصاحب و عاشر اسم فاعل عشر است که خودش ثلاثی مجرد اسم مصدر عشرت می باشد .خداوند می فرماید.
وَ عاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ"نسا19 ) با زنان آن گونه که شایسته آنان است معاشرت کنید. عشیر یعنی همدم و رفیق

وَ لَبِئْسَ الْعَشِیرُ( حج13 - چه بد دوستی انتخاب کرده اند و چه بد معاشر و رفیقی است.
العاشور از ریشه عشر به کسی گفته می شود که معاشرت خصلت او باشد. العاشوراء جایی که میل به معاشرت و رفاقت و مصاحبت نمایان می شود و افراد میل معاشرت خود را با کسی که مورد نظر است عرضه می کنند. و عاشوراء مبالغه است از میل به معاشرت. یعنی روزی که میل معاشرت ورفاقت با امام به شدت بالا می رود.
با خارج شدن عاشورا از سلسله اعداد عدد بودن تاسوعا نیز مورد تردید قرار می گیرد و معنی نهم را از دست می دهد.
اتسع به فتح الف یعنی گروههای 9 نفره شدند . اما اتسع به کسر الف یعنی وسعت پیدا کرد گشاد شد فراخ گردید.
اتساع یعنی گسترده شدن گشاد شدن
بالا رفتن ظرفیت. اتساع شرائین ؛ یعنی رگ ها گشاد شدند و ظزقیت شان برای عبور خون زیاد باشد. التاسوع چیزی که فراخی و گسنردگی و ظرفیت اش زیاد باشد.
و بالاخره التاسوعا یعنی جایی که بتوان ظرفیت را بالا برد و فراخی ایحاد کرد. و تاسوعا این معنی را پیدا می کند: روزی که ظرفیت بالا می رود و در سینه ها فراخی ایجاد می شود و به جای تنگی , وسعت می باد.

این دو نام از ابداعات امام سجاد(ع) است و اگر در بعضی از روایات از پیامبراکرم(ص) از عاشورا گفته شده است اکثرا جعلیات بنی امیه برای کم کردن اثرات عاشورای امام حسین(ع) است. اما در مورد تاسوعا تقریبا نداریم که قبلا از امام سجاد(ع) لغت تاسوعا بکار برده شده باشد. و این معنا از عاشورا و تاسوعا خیلی عاشقانه است.


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

آخرین مطالب
  • بیانات سال ۱۳۶۳ رهبر انقلاب اسلامی درباره اهمیت و ابعاد عید غدیر خم
  • دوازده فضیلت کوتاه و گویا از حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام
  • زیارت غدیریه
  • اعمال و آداب روز غدیر
  • حدیث از پیامبر ص
  • سرودی درباره غدیر
  • تبریک عید غدیر
  • دفاع از غدیر با استناد به قرآن
  • چرا امام علی(ع) را تحمل نمی کردند؟
  • لزوم داشتن یک رابطه خوب با خانواده همسر"
آخرین نظرات
  • شمیم  
    • شمیم تکه های ناب
    در سرودی درباره غدیر
  • علیرضابهرامی در آشنایی اجمالی با همسر محترم امام سید علی خامنه ای
  • علیرضابهرامی در آشنایی اجمالی با همسر محترم امام سید علی خامنه ای
  • جواد محقق در ذکر برای برآورده شدن حاجات مختلف
  • مهدی در سوال کفار از امام علی ع
  • بویکا  
    • https://worldbook.blogix.ir/>
    در لزوم داشتن یک رابطه خوب با خانواده همسر"
  • نیما در رسم دنیا در همین است ، آنکه آمد رفتنی ست
  • محبوبه رحیمی  
    • بصیرت سرا
    • وبلاگ من
    در لزوم داشتن یک رابطه خوب با خانواده همسر"
  • شعبانی در حکم استفاده از حنا هندی روی ناخن برای وضو گرفتن
  • امیر محمدی در هرگز با اسامی اهلبیت و پیامبران علیهم السلام و مقدسات جک نسازیم
  • مهدی در سوال کفار از امام علی ع
  • اشرف افغان در رسم دنیا در همین است ، آنکه آمد رفتنی ست
  • جولیکا  
    • http://seraj1349@yahoo.com>
    در رسم دنیا در همین است ، آنکه آمد رفتنی ست
  • جولیکا  
    • http://seraj1349@yahoo.com>
    در رسم دنیا در همین است ، آنکه آمد رفتنی ست
  • جولیکا در رسم دنیا در همین است ، آنکه آمد رفتنی ست
  • جعفر محمدنژاد در هرگز با اسامی اهلبیت و پیامبران علیهم السلام و مقدسات جک نسازیم
  • roz در ذکر برای برآورده شدن حاجات مختلف
  • کوچو  
    • http://divarijat.ir>
    در هفت تابلوی موفقیت در اتاق
  •  
    • منتظران ظهور
    در اصل قضيه "عشق " است!
  •  
    • منتظران ظهور
    در اصل قضيه "عشق " است!
Sidebar 2
This is the "Sidebar 2" container. You can place any widget you like in here. In the evo toolbar at the top of this page, select "Customize", then "Blog Widgets".
خرداد 1404
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31            
منتظران ظهور
  • خانه
  • اخیر
  • آرشیوها
  • موضوعات
  • آخرین نظرات
جستجو
موضوعات
  • همه
  • بدون موضوع
  • مذهبی
  • عوامل بازدارنده موفقیت
فیدهای XML
  • RSS 2.0: مطالب, نظرات
  • Atom: مطالب, نظرات
  • RDF: مطالب, نظرات
  • RSS 0.92: مطالب, نظرات
  • _sitemap: مطالب, نظرات
RSS چیست؟
کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان