کینه یک بیماری است که مانع رشد انسان می شود
نامه 76 و 77 نهج البلاغه را حضرت امیر(ع) خطاب به عبدالله بن عباس نوشته اند. عبدالله بن عباس در زمان خلافت حضرت، استاندار بصره بود. حضرت در این نامه مطلبی را بیان می کند که مضمون مشترک دستورات حضرت است و می فرماید «تو را به تقوای الهی دعوت می کنم و در قلمرو حکومتت عدل را رعایت کن» این فراز از نامه در نهج البلاغه سید رضی نیامده است.
حضرت در بخش دیگر نامه خود که در نهج البلاغه نیز آمده است می فرماید « جامعه را با گشاده رویی بپذیر و در هنگام دیدار و در مجالس رسمی، و در مقام داوری، گشاده رو باش» یعنی هم در مجالس خصوصی و هم در مجالس عمومی با روی باز با مردم برخورد کن، مردم یا پیشنهاد حقی دارند که باید بپذیری و یا مشکلی دارند که مقدور تو نیست که باید عذرخواهی کنی، اما در همه حال با گشاده رویی با مردم برخورد کن.
حضرت در ادامه فرمود «مبادا با هوای نفس کنار بیایی»؛ هوای نفس از هر دشمنی بدتر است، دشمن بیرون از انسان، زمین و جان و مال می خواهد اما اگر حضرت فرمود دشمن درون از هر دشمنی خطرناک تر است به این دلیل است که دشمن درون از انسان «دین» و بعد «آبرو» را می گیرد و تا آبروی ما را نبرد ما را رها نمی کند، لذا فرمود مبارزه با هوای نفس « جهاد اکبر » است.
حیف است انسان عمر با ارزش خود را ارزان بفروشد، ما موجودی ابدی هستیم که در مصاف با مرگ، مرگ را می میرانیم نه اینکه بمیریم! در نتیجه ما اگر ابد خود را خراب کنیم راه برای درمان ندارد .
در شرح فراز دیگری از نامه 76 حضرت به توصیه ایشان خطاب به عبدالله بن عباس، حضرت فرمود: « کینه کسی را در دل نداشته باش»، اگر شخصی خلافی کرد، امر به معروف و نهی از منکر برای همین است که به او تذکر بدهی، اما کینه یک بیماری است که مانع رشد انسان می شود و حق را در درون شما از بین می برد.
حضرت در ادامه می فرماید «بدان! آن چه تو را به خدا نزدیک می سازد، از آتش جهنم دور می کند، و آنچه تو را از خدا دور می سازد، به آتش جهنم نزدیک می کند»؛
قرآن نیز می فرماید هیزم جهنم افراد ظالم هستند، لذا مبادا لحظه ای غفلت کنیم، باید همواره به یاد خدا باشیم و اینکه گاهی گناهی که در گذشته انجام داده ایم به یاد ما می آید بدانید که این عنایت و نعمت الهی است تا از خدا طلب استغفار و توبه کنیم.
شرح نامه 77 نهج البلاغه حضرت امیر علیه السلام :
این نامه را نیز حضرت خطاب به عبدالله بن عباس و پیش از جنگ نهروان نوشته است تا شیوه مذاکره با خوارج را به او گوشزد نماید.
حضرت در این نامه می فرماید « با خوارج بر مبنای آیات قرآن به جدل مپرداز، زیرا قرآن دارای دیدگاه کلی بوده، و تفسیرهای گوناگونی دارد، تو چیزی می گویی، و آنها چیز دیگر، لکن با سنت پیامبر (ص) با آنان به بحث و گفتگو بپرداز، که در برابر آن راهی جز پذیرش ندارند»؛
چون پیامبر در خود قرآن به عنوان مفسر و معلم قرآن نام برده شده است لذا چون تفسیر ما و آنها، از آیات متفاوت است آنها را به سنت و کلام رسول الله ارجاع بده که فرمود «یا علی حربُکَ حَربی وَ سَلْمُکَ سلْمی» و یا فرمود «عَلِيٌّ مَعَ الْحَقِّ وَالْحَقُّ مَعَ عَلِيٍّ» آنها دیگر این حقایق را نمی توانند انکار کنند.
توصيه به جوانان:
جوانان بدانند فضای مجازی فضای مجازی نیست بلکه فضای حقیقی است! چراکه «سیم» حقیقت نیست که «بیسیم» بشود مجاز! هر جا اندیشه و فکر و نظر منتقل می شود فضای حقیقت است، این فضا را شما باید مدیریت کنید، لذا به هر عکسی، به هر مطلبی، به هر فیلمی نگاه نکنید، این جز آبروبری ثمری ندارد و دشمن نیز در پی همین است .
جلسات دروس اخلاق 28 دیماه 96
فرم در حال بارگذاری ...